FRIESLAND - Friesland Post, hèt magazine van Fryslân, bestaat in 2024 vijftig jaar. En dat gaan we vieren, met alle Friezen en zij die zich Fries voelen. Als enige glossy van Nederland voor een gehele provincie heeft Friesland Post sinds de eerste editie in januari 1974 een vaste plaats in de Fryske mienskip en het medialandschap veroverd. Dit ging en gaat niet vanzelf. In het nieuwe jaar is Friesland Post daarom zowel uiterlijk als redactioneel weer vernieuwd. Iedere maand laat Friesland Post zien waarin het sterk en onderscheidend is, met de Fryske cultuur en identiteit als stralend middelpunt.


In een tijd waarin het lastiger is gedrukte media, zoals kranten en tijdschriften, levensvatbaar te houden, bewijst Friesland Post maandelijks haar overlevingskracht. Natuurlijk moet ook Friesland Post alle zeilen bijzetten om niet alleen interessant en lezenswaardig te blijven voor de bestaande lezers, maar ook in het vinden van nieuwe en jongere doelgroepen. Dit vereist goed inzicht in de behoeften en interesses van de lezers in verschillende leeftijdsgroepen. Als familieblad moet het magazine Friesland Post daar voortdurend op worden afgestemd.

Uitgever sinds 2007 is Van der Let & Partners Publishing in Heerenveen. Het bedrijf heeft sterk bijgedragen aan het fundamentele succes van Friesland Post door de jaren heen. Niet alleen door de sterke formule als familieblad te bewaken, maar ook te blijven vernieuwen. Het magazine groeide van 64 naar 100 pagina's, een sterke ontwikkeling in een over het algemeen kwakkelende bladenbranche. En Van der Let & Partners Publishing investeert in versterking van de redactionele en de commerciële formule. Uitgever Simon van der Let: 'Wij zijn trots op onze Fryske 'roots' en zijn overtuigd van het belang van Friesland Post voor behoud, versterking en het uitdragen van de Fryske cultuur en identiteit. Wij voelen daar een sterke verantwoordelijkheid voor.'

Investeren in vormgeving en redactie

Van der Let investeert in dit vijftigste jaar zowel in het uiterlijk van het blad als in de inhoud. Friesland Post onderging een restyling per de editie januari 2024 en versterkt stap voor stap de redactionele formule. In 2023 werd Herman Broers (Burgum, 1970) als hoofdredacteur aangetrokken, een ervaren bladenmaker met Fryske roots.

'Friesland Post wurdt wer Frysker, wy skriuwe wer mear fan binnenút de eigen mienskip.

Wy binne wer wat kultureler en aktueler fan toan en benadering, mei in wat jongere blik. Al wolle wy ek ús troue lêzers op leeftyd derby hâlde', zegt Broers. 'Elkenien dy't him ferbûn fielt mei Fryslân fynt in poadium yn Friesland Post. De Friezen sels, mar ek de besykers fan ús provinsje en de toerist.'
Er zijn acht redactionele kernonderwerpen gedefinieerd waarmee het totale Friese leven in iedere editie aan bod komt. Het 50-jarig jubileum is ook reden voor een feestelijk jubileumlogo en diverse acties via de verschillende verkoopkanalen. De vaste accountmanager van Friesland Post, Pieter Balstra, zal het bedrijfsleven enthousiasmeren om zich binnen Fryslâns trots te presenteren.

Nieuwe columnisten

Friesland Post trekt dit jubileumjaar zes nieuwe columnisten aan, van wie de eerste twee in het januarinummer worden geïntroduceerd. Televisiemaker bij Omrop Fryslân Bart Kingma (1970) uit Ried bijt het spits af, binnenkort voegt publiekshistorica Anne-Goaitske Breteler (1996) uit Moddergat zich bij hem. Zij staat tevens centraal in het eerste grote interview, Yn Petear, van de nieuwe formule. Ook Dichter fan Fryslân Arjan Hut (1976) gaat vanaf de februari-editie maandelijks een bijdrage leveren. 'Wy toane graach Friezen mei in iepen blik nei de wrâld, mei boeiende ideeën dy't ús ferbine oan ús kultuer en oan elkoar', aldus hoofdredacteur Broers. 'Sy binne ús ambassadeurs.' De andere vier columnisten worden lopende het 50ste jaar bekendgemaakt.

Van tijdschrift naar magazine

Friesland Post wil het mooie van Fryslân tonen, niet alleen de historie en de natuur, maar ook actuele ontwikkelingen en nieuwe inzichten naar de toekomst. 'Mooie initiatieven van bijzondere en kleurrijke Friezen', aldus uitgever Simon van der Let, die zelf 13 jaar lang hoofdredacteur was. 'Friesland Post doet dat al vijftig jaar, een podium zijn van, voor en door de Friezen, misschien nu wel sterker dan ooit.' In de kern bleef Friesland Post daarmee 50 jaar trouw aan de oorspronkelijke doelstelling, als het verbindende magazine met aandacht voor de Fryske levensstijl in al haar vormen.

De uitstraling van het blad is door de jaren heen veranderd van een 'vluchtig' tijdschrift naar een glossy magazine. Een familieblad met bewaar- én doorgeefwaarde en veel trouwe abonnees. Veel mensen kennen Friesland Post ook van wachtkamers en bibliotheken en van de horeca waar het magazine aan de stamtafel kan worden gelezen.